“In 2004 gebruikten er nog niet zoveel sporters eiwitshakes bij het trainen. De shakes van toen, die waren niet lekker, klonterden en waren niet goed van kwaliteit. Je kreeg er buikpijn van”, vertelt René over het begin van zijn business. “Ik was heel actief in de bodybuilding-wereld toen. En ik kreeg een tip voor een babyvoedingsfabrikant in Duitsland. Die maakte kwaliteitsbabyvoeding verrijkt met proteïne. Via de achterdeur kon ik wat emmertjes eiwitpoeder afnemen en uitproberen. Je snapt het al: als het een goed product is voor baby’s, dan is het zeker ook goed voor sporters. Mijn collega-sporters waren er net zo enthousiast over als ik. En ik reed steeds vaker naar Duitsland om emmertjes in te slaan en in Nederland door te verkopen. Niet alleen de bodybuilding-wereld bleek enthousiast. Naast wielrenners en de fitnessbranche is ook de voetbalwereld ‘om’. Zo krijgen de spelers van PSV alleen nog XXL-Nutrition. Ook krijgen we steeds meer vragen uit de zorg, om aan te sterken na een operatie, maar ook uit de horeca. Het is letterlijk een uit de hand gelopen hobby. We zijn gestart in een niche-markt die nu een groeimarkt blijkt te zijn.”
Van wheypoeder naar kledinglijn
Dat de sportvoedingsbranche een groeimarkt blijkt, zie je linea recta terug in de webshop van XXL Nutrition. Het assortiment van XXL Nutrition is in de loop van de jaren enorm uitgebreid. De zilverkleurige zakjes met wheypoeder hebben gezelschap gekregen van repen, snacks, sportdranken, producten verrijkt met mineralen en vitaminen, maar ook een complete sportswearlijn. Maar is XXL Nutrition de enige die profiteert van deze groeimarkt? Vast niet. Maar de kracht van Renés visie zit ‘m niet in marktonderzoek en concurrentieanalyse, maar in aandacht voor de mens.
“In 2004 gebruikten er nog niet zoveel sporters eiwitshakes bij het trainen. De shakes van toen, die waren niet lekker, klonterden en waren niet goed van kwaliteit. Je kreeg er buikpijn van”, vertelt René over het begin van zijn business. “Ik was heel actief in de bodybuilding-wereld toen. En ik kreeg een tip voor een babyvoedingsfabrikant in Duitsland. Die maakte kwaliteitsbabyvoeding verrijkt met proteïne. Via de achterdeur kon ik wat emmertjes eiwitpoeder afnemen en uitproberen. Je snapt het al: als het een goed product is voor baby’s, dan is het zeker ook goed voor sporters. Mijn collega-sporters waren er net zo enthousiast over als ik. En ik reed steeds vaker naar Duitsland om emmertjes in te slaan en in Nederland door te verkopen. Niet alleen de bodybuilding-wereld bleek enthousiast. Naast wielrenners en de fitnessbranche is ook de voetbalwereld ‘om’. Zo krijgen de spelers van PSV alleen nog XXL-Nutrition. Ook krijgen we steeds meer vragen uit de zorg, om aan te sterken na een operatie, maar ook uit de horeca. Het is letterlijk een uit de hand gelopen hobby. We zijn gestart in een niche-markt die nu een groeimarkt blijkt te zijn.”
Van wheypoeder naar kledinglijn
Dat de sportvoedingsbranche een groeimarkt blijkt, zie je linea recta terug in de webshop van XXL Nutrition. Het assortiment van XXL Nutrition is in de loop van de jaren enorm uitgebreid. De zilverkleurige zakjes met wheypoeder hebben gezelschap gekregen van repen, snacks, sportdranken, producten verrijkt met mineralen en vitaminen, maar ook een complete sportswearlijn. Maar is XXL Nutrition de enige die profiteert van deze groeimarkt? Vast niet. Maar de kracht van Renés visie zit ‘m niet in marktonderzoek en concurrentieanalyse, maar in aandacht voor de mens.
‘Mensen verdienen aandacht, allemaal’
“Hoe we omgaan met concurrentie? Daar houd ik me niet te veel mee bezig. Ik geloof in de kwaliteit van onze producten, we hebben fantastische marketeers in huis en ik heb geleerd dat onze sportieve bedrijfscultuur leidend is bij het behoud van je medewerkers. Al onze medewerkers zijn fanatieke sporters. We weten allemaal waar we het over hebben. Ik zie mijn rol als die van mensenmens, niet als die van directeur. Ik geef oprechte aandacht aan iedereen die hier werkt. Ik wil weten hoe het met ze gaat en als er problemen zijn op de werkvloer, dan praten we die uit. Niet achter elkaars rug om, maar in alle openheid. Met deze benadering bouw je krediet op bij je mensen. Dat zorgt ervoor dat – als er een keer slecht nieuws is – zij ook klaar staan voor jou. Mensen willen graag bij ons komen werken, niet omdat we de hoofdprijs betalen aan salaris, maar omdat we normaal en sportief met elkaar omgaan. Dat is pas goud waard!”
Bekendheid in de markt
“Ik breng mijn visie en mijn energie over op het personeel. Dat gaat heel organisch en het werkt aanstekelijk. Daarnaast geef ik mijn mensen de vrijheid en de ruimte om te ontwikkelen en met creatieve ideeën te komen. Ook dat zorgt voor een fijne bedrijfscultuur. Onze marketing doen we zelf. Niet alleen met online marketingcampagnes, maar juist door overal ons gezicht te laten zien: bij sportevenementen, op festivals, zelfs bij autoshows. Inderdaad, autoshows. Onze klanten houden niet alleen van sporten. Het zijn vaak ook liefhebbers van mooie auto’s. En laten we nu net een aantal opvallende snelle auto’s hier in de kelder hebben staan. We zijn uitgegroeid tot het grootste en bekendste sportvoedingsmerk van Nederland. En het mooiste is: we hebben echte fans!”